Tre tips för att må bra digitalt

Digitaliseringen har fått stor påverkan på våra liv. Till exempel har gränsen mellan arbete och fritid suddats ut, vi omges av ett enormt informationsöverflöd och många av oss känner att vi behöver vara tillgängliga i princip dygnet runt.

Förändringarna gör att vi i dag beter oss på nya sätt. Som också får stor betydelse för hur vi mår. Den ständiga uppkopplingen gör exempelvis att vi löper stor risk att drabbas av stressrelaterade skador.

Men det går att motverka – om vi hanterar digitaliseringen på ett bra sätt. Här kommer tre tips på enkla saker som alla kan göra för att må bättre digitalt!

1. Ta kontroll över ditt fokus

Ju längre vi fokuserar på en uppgift, desto mer koncentrerade blir vi. När vi blir avbrutna tar det en viss tid innan vi har återfått vår fulla koncentration igen. (En del forskare hävdar att det rör sig om så mycket som 25 minuter!)

Men nuförtiden har de flesta av oss svårt att stå emot den lockelse som exempelvis mobilen utgör. För när vi kollar våra mess, mejl och flöden i sociala medier får hjärnan en dusch av belöningssubstansen dopamin. Och det är det som gör det så svårt att stå emot impulsen att plocka upp mobilen med jämna mellanrum och kolla vad som har hänt. För att inte tala om när det kommer en avisering!

Ett bra tips är därför att medvetet styra när du ska kolla till exempel din mobil och din inkorg. Bestäm alltså fasta tider då det är ”tillåtet” för dig att ta upp mobilen eller öppna mejlen. På så sätt får du lättare att fokusera däremellan, och känner dig förhoppningsvis mindre splittrad och stressad på köpet!

En man som kollar sin mobil.

2. Fundera över din inställning till mejlen

Hör du till dem som känner dig stressad när inkorgen fylls och du inte hinner svara på mejlen? Då är du i gott sällskap! För många människor har mejlen av någon anledning gått från att vara ett verktyg till att bli nästintill deras huvudsakliga sysselsättning på jobbet. Det finns undersökningar som visar att uppemot 60 procent av alla arbetstagare tycker att en produktiv dag på jobbet är att rensa inkorgen …

Ta dig en stund och fundera på hur det är för dig. Hur ofta behöver du egentligen läsa dina mejl? Hur viktigt är det att du har en tom inkorg i slutet av dagen? Är mejlhanteringen verkligen din främsta arbetsuppgift?

Massor av färgglada kuvert.

3. Se till att koppla ner

En av de stora utmaningarna i det digitaliserade samhället är att våra hjärnor är ständigt stimulerade. Vi använder den analytiska delen av hjärnan större delen av arbetsdagen. Och när vi ska koppla av fortsätter vi att hålla hjärnan aktiv – vi messar, kollar sociala medier och spelar spel i mobilen. Titta bara hur det ser ut i tunnelbanan, i kön på affären eller vid singelborden på caféer och restauranger.

Det här är tyvärr ett beteende som nöter på oss. Så utmana dig själv att ta en paus ibland och bara låta tankarna flöda, utan stimulans utifrån. Låt mobilen ligga kvar i fickan när du väntar på bussen. Ta en kaffe och titta ut genom fönstret medan du dricker den. Det är en bra investering för resten av dagen!

En hand som greppar en kopp kaffe.

Vill du ha fler tips?

I vår film finns det ännu fler tips för att må bra digitalt. Kolla gärna den också!



Block med tips om digitalisering.

Tipsen i filmen är hämtade från Xtractors kurs ”Må bra digitalt”.

Som tillbehör till den kursen har vi tagit fram ett tjusigt veckotipsblock. Om du vill ha ett exemplar av detta block att hänga i fikarummet, så är det bara att skicka ett mejl till hej@xtractor.se och skriva ”Veckans tips” i ämnesraden.

Hoppas vi ses!

Lotta Lundbäck
Senior Learning Designer, Xtractor