Virtual reality har öppnat dörren till någonting helt nytt. Parallella världar i vilka vi kan stå på en havsbotten och titta blåvalar i vitögat eller promenerar runt på Mars så som Nasa fotograferat planeten är numera fullt tillgängliga. Allt utan att behöva lämna rummet. Och det tar liksom inte slut där.
Vi har åkt till Järna för att testa Tilt Brush, ett verktyg som gör det möjligt att måla i VR och därmed skapa sin helt egna värld. Skulptera kanske är en mer rättvisande beskrivning, då allt sker i 3D. Med digitala penslar kan du måla in dig själv i en igloo, skapa en skog att promenera runt i eller låta abstrakta ljuslandskap breda ut sig runt dig. Kanske strössla ut ett stjärnfall över skapelsen? Koppla in musik och låta penseldragen pulsera till tonerna?
Rummet vi befinner oss i är inte större än några kvadratmeter, men det där är bara fysiskt räknat. På andra sidan glasögonen, innanför hörlurarna och bakom penselspakarna sträcker horisontlinjen ut sig. Åt alla håll. Vi målar på en 360-gradig canvas med olja, med neontrådar och med papperstexturer. Vi målar med eld.
Tilt Brush gör det möjligt att på ett oerhört konkret sätt skapa 3D-grafik, att skissa upp modeller i mer än två dimensioner och att titta på figurer ur flera perspektiv. Bara fantasin sätter gränserna, och då tillåts den vara ganska så livlig. Jag vill hålla möten i VR-miljöer, jag vill utforska och interagera i 3D-världar, jag vill uppleva och lära i 360-landskap. Jag vill leka mera. För det går inte att komma ifrån att det är något av en religiös upplevelse för en formgivare att få skapa så intuitivt, obehindrat och fritt. Det är därtill det närmaste band inom rytmisk gymnastik som jag någonsin kommer att komma, och det är jag på flera sätt fantastiskt nöjd med.
Anna Jönsson
Art Director, Xtractor