Till Aleido startsida

Utforska våra branscher och ta reda på hur vi kan hjälpa dig att lyckas

Lär dig mer om vilka vi är, varför vi finns, vår historia och vår kultur

Välj din marknad

Du är för närvarande på: Sweden (Svenska)

Vad letar du efter?

7 nyttiga tips när du ska utbilda och marknadsföra genom webbinarier

Webbinarium (från engelskans webinar) är en metod som har använts länge, men det har de senaste åren fått ett uppsving, inte minst i marknadsföringssyfte.

Företag arbetar idag med innehållsmarknadsföring (ofta kallat content marketing) där tanken är att ytterligare sätta skärpan på mottagarperspektivet. Det är ett sätt att producera innehåll som gör kunder medvetna om möjligheter, samtidigt som de får ett faktiskt mervärde i form av ny kunskap. Att hålla en serie webbinarier som handlar om ditt erbjudande, men i ett vidare perspektiv, oavsett och det är en tjänst eller en produkt, kan vara ett smart sätt att dela kunskap som dina kunder kan ha nytta av.

Vad är ett webbinarium?

Webbinarium är en form av webbmöte. Till skillnad från webbmöten i form av exempelvis Skype, så är vanligtvis kommunikationen begränsad så att endast den som föreläser eller presenterar syns och hörs, medan deltagarna ofta kan ställa frågor eller kommentera via någon form av chatt. Med ett webbinarium kan du nå en stor målgrupp enkelt och kostnadseffektivt och det är en exemplarisk metod för att exempelvis hålla en serie utbildningar – utan att behöva administrera deltagare, hyra lokal och ordna fika.

Du kan använda dig av webbinarier av olika syften:

  • Utbildningswebbinarium
  • Förinspelat webbinarium
  • Sälj- och marknadsföring. I det här fallet är det bra att du tydliggör vad du vill att dina deltagare ska göra efter att ha sett webbinariet? Ska de t ex beställa en produkt bör det vara enkelt och tillgängligt att göra det.


Ett webbinarium kan vara fängslade för deltagarna eller så kan det krascha och göra så att deltagarna slutar titta och inte kommer tillbaka nästa gång. Men hur ska du lyckas och vad behöver du tänka på? Här har du sju nyttiga tips:

  • Planering är A och O. Sätt upp kunskapsmål för vad din session ska ta upp. Vilken nytta ska du leverera? Tänk på att leverera ett innehåll med hög kvalitet och som tillför ett värde för den som tittar.
  • Förbered presentationen. Antingen ser deltagarna dig som föreläsare, eller som en fast bild. Du kan också visa en presentation eller dela innehåll från din skärm, eller så kan du växla mellan de båda sätten och t ex välkomna och introducera ditt ämne och avsluta, men använda presentationen i mitten.
  • Förbered och testa tekniken. Genomför en testkörning. Du vill inte att tekniken ska strula när du ska köra ditt webbinarium.
  • Öppna upp för att deltagare kan känna sig medskapande. Skicka ut frågor i förväg, eller ta in tips på vad deltagare vill att du ska ta upp. På det sättet kan du också få in ett konkret underlag för innehållet i din session. Efter Webbinariet kan du be dina deltagare att genomföra en utvärdering. Det kan ge dig bra input för vad du kan förbättra till nästa gång.
  • Använd en öppen chatt. Uppmana deltagare att ställa frågor via chatten – det underlättar även presentationen och hjälper till att få igång frågestunden. Det kan vara bra att t ex en kollega hanterar chatten och har skrivit ner några färdiga svar som kan skickas ut direkt. Ha gott om tid över för att genomföra en frågestund i slutet.
  • Bli inte för teoretisk under webbinariet. Fokusera istället på att dela med dig av dina praktiska färdigheter. Tänk pedagogiskt, storytelling och att dela med dig av nytta för deltagaren.
  • Håll i, håll ut! Efter seminariet är det bra att du har gjort eventuell teori, annat material och länkar lättillgängliga för deltagarna. Se det som att du levererar en påse nyttig godis. Följ upp inför nästa session.

För dig som funderar på att börja med webbinarier så finns det en mängd olika verktyg därute, från etablerade verktyg, såsom Gotowebinar och Adobe Connect, till nyare såsom Appear.in och Join.me.


Webbinarier kan också med fördel användas som en aktivitet i ett större varierat lärandeflöde som blandar e-learning, quiz, klassrum och webbinarier över en längre tid. Efter det att webbinariet ägt rum kan en inspelad version göras tillgänglig som lärresurs. I bägge fallen kan en lärplattform såsom Totara LMS vara till stöd.

Kontakta oss för att diskutera dina behov

Erik Baljeu Djurback

General Manager Aleido Learning