Webbproduktion för att förenkla Skanskas rekryteringsprocess

För Skanskas räkning tog vi fram en ganska annorlunda produktion. Huvudsyftet var nämligen inte direkt lärande, kunskapsöverföring eller attitydpåverkan – utan att förenkla rekryteringsprocessen till Skanskas studentprogram. Produktionen skulle utgöra ett första obligatoriskt steg i ansökningsprocessen för de sökande, och tvinga dem att välja inriktning.
Temat för produktionen blev ”Mot framtiden – din väg till Skanska”. Vi använde temat rent bokstavligt genom att låta de sökande följa en stig genom produktionen; en stig som i slutet mynnade ut i en storslagen vy från en höjd.
För att åstadkomma tempo och variation blandade vi många olika inslag, bland annat:
- En employer branding-film som uppmärksammade sådant i Skanskas arbete som inte så många känner till.
- En speeddrawing som informerade om vad som väntar studenterna under programåret.
- Ett quiz som ledde till att de sökande fick tips om var inom Skanska de antagligen skulle passa bäst, med lättsamma frågor som ”Vad tänker du när du hör bitumen?” och svarsalternativ som:
– Svart guld!
– Eh … Vad är det?
– Går det att räkna på?


