Xtractor följer planen
Xtractor fastställde en affärsplan 2014 med målet att dubbla omsättningen på fyra (4) år med god lönsamhet, nöjda medarbetare och nöjda kunder. Vi kan nu konstatera att vi efter halva perioden följer planen och ligger i takt. Förra verksamhetsåret hade vi en tillväxt på 19 % och i år 20 %.
Xtractors vision är att vara den främsta experten på utbildning av stora målgrupper och på så sätt utveckla människor och organisationer. Under verksamhetsåret har vi tagit rejäla kliv mot att förverkliga vår vision.
Xtractor menar att de fyra viktigaste parametrarna för långsiktig framgång är tillväxt, lönsamhet, nöjda medarbetare och nöjda kunder. Av denna anledning mäter och följer Xtractor upp mål ur dessa fyra perspektiv.
- Intäktstillväxt
- Lönsamhet
- Nöjda medarbetare
- Nöjda kunder
Under året har vi förbättrat oss inom samtliga av dessa fyra områden. Vi är stolta över att kunna presentera en intäktstillväxt om 20 % till 31 MSEK med ett resultat före skatt på 5,3 MSEK. Vårt arbete med att vässa erbjudandet har fått bra gensvar från marknaden. Resultatet i vår kundundersökning har förbättrats med 33 procent (där vi nu har ett NPS – Net Promoter Score på 28 %) och medarbetarundersökningen har förbättrats med 14procent.
Anledningarna till Xtractor tillväxt är flera men några av de viktigaste är:
- Efterfrågan på Xtractors Lärplattform (Totara) har varit stor. Sedan vi lanserade systemet i Sverige för knappt två år sedan har drygt trettio kunder lagt beställningar vilket har fått till följd att Xtractor har klassificerats som Platinum-partner, vilket är Totaras ädlaste valör för partners.
- Xtractor valde tidigt att börja leverera e-learning baserat på responsiv webbdesign. Att kunna tillhandahålla både LMS och skräddarsydd e-learning som automatiskt anpassas efter varje plattform (dator, surfplatta och smarta mobiler) har varit en framgångsfaktor med fortsatt ökande efterfrågan.
Kunder
Xtractor har under året slutit avtal med, och levererat utbildningslösningar inom LMS, e-learning och blended learning till, Skanska, NCC, Sveriges byggindustrier, Securitas, Handelsbanken, Nordea, Scandic, ICA, Axfood, Tele2, NK, Ledarna, Arla, Mekonomen, Socialstyrelsen, Försvarets Materielverk, Försäkringskassan, Västerås Stad, Söderberg & Partners, SSAB, SIDA, Sandvik, Kia Motors, Postnord, Max Hamburgerrestauranger, MQ, Pfizer, Nya Moderaterna, SF Bio, Tikkurila, Aditro med flera. Vi är stolta men samtidigt ödmjuka inför uppgiften att hjälpa flera av Sveriges största organisationer med framgångsrika utbildningskoncept.
Erbjudande
Vårt fokus på att ständigt utveckla och förbättra vår produktportfölj ligger fast. Därför har vi under året satsat hårt på att utveckla vårt erbjudande.
e-learning
Xtractor ska fortsätta på den inslagna vägen att vara nydanande och snabba att ta till sig ny teknik och pedagogik. Xtractor använder en mängd tekniker för att skapa bästa möjliga användarupplevelse. Några av dessa är infographics, kinetic typography, speed drawing, animationer, film, stop motion etc.
Xtractor har under året bidragit till ett open source-projekt (Adapt Learning) med syfte att skapa nästa generations författarverktyg med reponsiv webbdesign. Responsiv webbdesign är en teknik som gör det möjligt att skapa webbsidor som ger en optimal användarupplevelse – oavsett om mobil, surfplatta eller dator används. Detta genom att innehållet på ett intelligent sätt anpassar sig efter aktuell skärm.
Att marknaden uppskattar vårt arbete bevisas inte minst av resultatet i vår kundundersökning, samt att vi, tillsammans med Scandic, vann första pris för årets bästa e-learning i kategorin vinstdrivande verksamhet. Det prestigefyllda priset delades ut på galan Swedish Learning Awards. Utbildningen vann även pris i tävlingen E-learning Awards i London. Utbildningen var en av fyra nominerade bidrag som placerade sig i topp av totalt 250 bidrag i kategorin ”Best e-learning project – UK and International”, och fick till slut alltså en andraplacering.
Xtractor ska också fortsätta att balansera effektivitet och tydliga processer med flexibilitet och lyhördhet.
Film
Xtractors filmerbjudande har utvecklats i rasande fart det senaste året och så ska det fortsätta. Vi erbjuder våra kunder utbildningsfilm inom en rad olika kategorier såsom intervju-, föreläsning/seminarium-, instruktions- och spelfilm. Vi ligger i framkant med ny teknik och moderna metoder såsom livecast, drönarteknik, sliders och steadicam för att nämna några exempel. Xtractors filmproduktion är väl inkorporerad i utbildningsleveransen, redan från manusstadiet. Under året har vi också investerat i en ny filmstudio.
Lärplattform (LMS)
Efterfrågan på Xtractors Lärplattform (Totara) har varit stor. Sedan vi lanserade systemet i Sverige för knappt två år sedan har drygt trettio kunder lagt beställningar vilket har fått till följd att Xtractor har klassificerats som Platinum-partner, vilket är Totaras ädlaste valör för partners.
Totara baseras på öppen källkod och Xtractor är ingen passiv återförsäljare utan en, i högsta grad, aktiv partner som bidrar till att utveckla Totaras LMS-erbjudande. Utöver att ta ansvar för den svenska översättningen av Totara så strävar Xtractor också efter att bidra med ny och förbättrad funktionalitet i Totaras standardprodukt. Detta baseras typiskt på utveckling som först gjorts för en enskild kund, men som kan komma alla Totaras kunder tillgodo. För att säkerställa att Xtractor kan leverera kvalitativa lösningar både avseende systemdrift och innehåll har en stor del av Xtractors medarbetare under året genomfört ett utbildningsprogram och lyckats bli certifierade administratörer respektive kursskapare i Totara LMS.
Läs mer om Totara LMS här.
Framtiden
Xtractor har under året rustat organisationen för att kunna förverkliga vår affärsplan med fortsatt tillväxt. Vi har under året utökat antalet medarbetare med 8 heltidstjänster och flyttat till toppmoderna lokaler. Därför menar jag att vi står väl rustade för framtiden. Vi har vuxit. Vi har förändrat oss internt. Vi har förändrat och förbättrat vårt erbjudande. Vi är drivande i att förändra, inte bara oss själva, utan hela vår bransch, med nya tekniker i form av responsiv webbdesign, nya kreativa grepp och nya affärsmodeller baserade på öppen källkod.
Uppåt, framåt!
Solna i september 2015
Niklas Harging
Verkställande direktör