Gamification i e-learning – en mängd nya möjligheter i Adapt Builder

Författarverktyget Adapt Builder har precis uppdaterats. Fokus i uppdateringen är tydligt – att med hjälp av en mängd olika gamification-element möjliggöra mer engagerande och motiverande digitala utbildningar.

Vi vet att just gamification (eller spelifiering) står högt på agendan hos många av våra kunders utbildningsavdelningar just nu. Och vi vet också att spelvärldens logik, rätt använd, kan lyfta kursdeltagarnas upplevelse och motivera till ett bättre lärande.

I författarverktyget Adapt Builder handlar det inte om någon enstaka ny funktion. Faktum är att mätt i antal nya funktioner och läraktiviteter, så är detta den största uppdateringen av Adapt Builder så här långt.

Adapt - gamification exempel

Bland de nya funktionerna som stödjer spelifierat lärande kan följande nämnas:

  • Avatarer och mentorer – som kan ge ledtrådar, tips och feedback
  • Badges (utmärkelser) – som kan förtjänas genom att uppnå olika typer av lärmål
  • Hälsomätare – för att, i likhet med vad som ofta är fallet i spel, öka eller minska i hälsovärde utifrån hur deltagaren svarar på olika frågor
  • Intro och outro – video kan användas både som inledning, för att sätta in deltagaren i ett sammanhang och en berättelse, samt som avslut när deltagaren genomfört en modul
  • Lärmål – som utöver att kopplas till badges även kan relatera till tester, där deltagaren kan få feedback och repetera de delar av ett test där målen inte blev uppnådda
  • Svara på tid – tidsbegränsade snabbfrågor (med nedräkning) där deltagaren får välja mellan två val per fråga

 Webbinarium

I oktober 2017 höll Xtractor ett webbinarium om de nya funktionerna för gamification i Adapt Builder. Här nedanför hittar du presentationen samt inspelning från webbinariet.

Presentation:

 Inspelning från webbinariet:

Vill du komma igång med Adapt Builder?

Beställ kostnadsfritt prova-på-konto

Eller kontakta oss.