Bonanza har i snart 20 års tid bedrivit klassrumsundervisning i affärsekonomi. De har uppmärksammats för sin förmåga att visualisera och tydliggöra ekonomiska samband. Nu har Bonanza i samarbete med Xtractor tagit fram en e-learningkurs som lär ut grunderna i affärsekonomi. Den består av två moduler; en generell och en företagsanpassad. Eniro, SOS Alarm, OKQ8, Länsförsäkringar och Karolinska universitetssjukhuset har redan hoppat på tåget.
I tuffa tider är det viktigt att anställda förstår hur de påverkar företagets ekonomi. Samtidigt upplevs affärsekonomi av många som något krångligt och tråkigt. Bonanzas ambition är att kursdeltagarna ska tycka att ämnet är roligt, intressant och spännande, berättar Joakim Ortner, en av företagets grundare.
– Vi börjar alltid i hushållsekonomin och avmystifierar på så sätt affärsekonomi. Deltagarna inser att de har större kunskap i ämnet än de kanske tror.
Genom e-elearning, producerad i samarbete med Xtractor, vill Bonanza nu nå de stora, breda målgrupperna. Utbildningen kan genomföras på kort tid och till ett konkurrenskraftigt pris då cirka 80 procent av utbildningen är densamma för alla företag.
– I den lärarledda utbildningen träffar vi bara cheferna. Vi menar att det är svårt för dem att i sin tur få sina medarbetare att förstå hur de påverkar företagets ekonomi och bli mer affärsmässiga, om inte medarbetarna har grundkunskaperna, säger Joakim Ortner.
Den nya utbildningen är delvis baserad på en mycket framgångsrik e-learningkurs som Bonanza och Xtractor tog fram för Ericsson 2002. Bonanzas pedagogik, som bygger på visualisering av ekonomiska samband, är som klippt och skuren för e-elearning. Det är Joakim Ortner och Pierre Warren, produktionschef på Xtractor rörande överens om.
– Bonanza använder e-learning på ett väldigt klokt sätt för att lära ut komplexa förhållanden och samband på ett pedagogiskt sätt, menar Pierre Warren. Utbildningen har en hög interaktivitet. Till exempel kan användaren interagera med grafiken och fylla i värden som påverkar diagrammen.
OKQ8 – lönsamhetsaspekten är central
Utbildningen består av en generell basmodul och en företagsanpassad modul. Basmodulen är en generell affärsekonomisk utbildning som utgår från hushållsekonomin och går över i företagsekonomin. Tilläggsmodulen belyser det egna företagets ekonomi och utmaningar och skräddarsys för varje företag.
OKQ8 är ett av de företag som har valt att satsa på utbildningen.
– Den här utbildningen förstärker den säljträning som vi just nu genomför med personalen på våra stationer. Här får vi in den viktiga aspekten av lönsamhet i affärerna, säger Fredrik Ahlengärd, chef för OKQ8:s affärsskola.
För internationella företag kan det avslutningsvis vara av intresse att utbildningen inom kort kommer att finnas på fler språk.
– Vi har levererat utbildningar i alla världsdelar och vet att vår pedagogik fungerar lika bra överallt. Med den här utbildningen har vi globala ambitioner, säger Joakim Ortner.