För den snabbt växande nordiska coffee shop-kedjan Espresso House är bra introduktions- och vidareutbildningar en avgörande framgångsfaktor. Med hjälp av Xtractor, som är en del av Semcon Group, har företaget gått från traditionell klassrumsundervisning till att kunna skapa, distribuera och följa upp modern digital utbildning.

Espresso House driver närmare 500 coffee shops i Norden och Tyskland i egen regi, och kedjan har cirka 5 000 anställda. För de flesta är anställningen på Espresso House ett första steg in på arbetsmarknaden.
Med en snittålder på 22 år för cafépersonal och 27 för chefer gäller det att kunna erbjuda nyanställda det senaste inom introduktions- och vidareutbildningar. Företaget har nu gjort en stor förflyttning när det kommer till utbildningen av sina anställda.
världens bästa kaffeupplevelse till världens bästa gäst
– Vi har en vision om att ge ”världens bästa kaffeupplevelse till världens bästa gäst”. Lärplattformen Totara Learn har gjort att vi på ett effektivt sätt kan nå ut till alla våra anställda, från Tromsö i Norge till München i Tyskland – allt för att ge våra medarbetare de bästa utbildningsförutsättningarna för att kunna leva upp till vår vision, säger Jonas Krantz, Training Manager Espresso House Sweden.
Målgruppsanpassad digital utbildning
Med hjälp av lärplattformen Totara Learn har Xtractor förändrat användarupplevelsen i takt med att behoven hos Espresso House har vuxit och kraven från organisationen har förändrats.

– Med digitala utbildningslösningar får de anställda på Espresso House nu tillgång till målgruppsanpassade lärresor utifrån den roll man har. Cheferna får dessutom enkel överblick över hur de ligger till mot sina nyckeltal för training, säger Björn Bexander, Key Account Manager på Xtractor.
Eftersom Espresso House är lyhörda för hur målgruppen tar till sig och interagerar med innehåll, använder sig Espresso House av integrationer mellan olika lösningar. Detta ger ett “ekosystem för lärande” i form av e-learning, mobilspel (gamification) och video. Med olika kanaler och format ser Espresso House till att de anställda behåller intresset för utbildning. Användarna kan också enkelt att komma tillbaka efter avslutad utbildning, söka efter och repetera kunskap.
Veta mer?
Se mer om om lärplattformen Totara Learn, eller kontakta oss gärna.